Ο Πρόεδρος της ΠΟΛ Κώστας Κυράνης στο ALT.GR

 Αντιπροσωπία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών (ΠΟΛ) στη ΔΕΘ το Σεπτέμβρη του 2022

Φώτο αρχείου / Αντιπροσωπία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών (ΠΟΛ) στη ΔΕΘ το Σεπτέμβρη του 2022

Το ALT.GR μίλησε με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών (ΠΟΛ) και του ζήτησε να αναφερθεί στα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ) αυτή την περίοδο.

Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, ο Πρόεδρος της ΠΟΛ Κώστας Κυράνης αναφέρεται στα ζητήματα ασφάλειας του προσωπικού στο Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤστην ταλαιπωρία και την απαξίωση που έχουν υποστεί τα στελέχη και οι οικογένειές τους εξαιτίας του αδιέξοδου συστήματος μεταθέσεων, στο πως αντιμετωπίζει ένας ή μια λιμενικός την ακρίβεια, την ενεργειακή φτώχεια, τα υπέρογκα ενοίκια, στη συμμετοχή των συναδέλφων του στις πρωτοβάθμιες Ενώσεις της ΠΟΛ, στη στάση του Υπουργού Ναυτιλίας και του Αρχηγού του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ απέναντι στην ΠΟΛ.

Τέλος ο Κώστας Κυράνης αναφέρεται σε 6 σημεία που θα πρέπει η επόμενη Βουλή να αξιολογήσει ως σημαντικά και επείγοντα για το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας:

2ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών - Ο Πρόεδρος της ΠΟΛ Κώστας Κυράνης
2ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών – Ο Πρόεδρος της ΠΟΛ Κώστας Κυράνης

Κύριε πρόεδρε τον τελευταίο καιρό κυριαρχεί η οργή του ελληνικού λαού για το έγκλημα στα Τέμπη. Τα Κόμματα που κυβέρνησαν «κοκορομαχούν» και ρίχνουν τις ευθύνες οι μεν στο σταθμάρχη και την «νοοτροπία μας» και οι δε στον Υπουργό και τον Πρωθυπουργό. Το σύνθημα που δονεί όλη την χώρα είναι «αυτοί μετράνε κέρδη κι εμείς χαμένες ζωές». Αποκαλύπτεται ότι δεν υπάρχει χώρος εργασίας και ζωής του λαού που να μην έχουν γίνει εκπτώσεις στην ασφάλεια λόγω κόστους; Υπάρχουν ζητήματα ασφάλειας του προσωπικού στο Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ; Τι γίνεται με την παραβίαση ωραρίου, τα κτιριακά ζητήματα, τα απαρχαιωμένα μέσα και την υποστελέχωση των υπηρεσιών;

Ως πρόεδρος της ΠΟΛ και ύστερα από όσα έχουν διαδραματιστεί στο δικό μας Υπουργείο αυτό που οφείλω να παραθέσω εκπροσωπώντας τους συναδέλφους, είναι η στάση της Ηγεσίας τόσο της Πολιτικής όσο και της Στρατιωτικής στις παρεμβάσεις μας καθώς η απάντησή τους είναι ταυτόσημη με την απάθεια και την αδιαφορία για όσα σοβαρά ζητήματα έχουμε αναδείξει.

Κάπως έτσι είχε καταγράψει η ιστορία τη σχέση των σιδηροδρομικών συνδικαλιστών του με τους υπεύθυνους του ΟΣΕ όταν για πολλοστή φορά είχαν αναδείξει τα σοβαρά ζητήματα ασφάλειας των σιδηροδρομικών γραμμών τόσο για τους ταξιδιώτες όσο και για τους εργαζόμενους.

Είναι δεδομένη η υπέρβαση του ωραρίου στον εργασιακό βίο των στελεχών καθώς την εργασία των 9.500 Λιμενικών (που προβλέπεται στο οργανόγραμμα) την κάνουν οι 7.500 συνάδελφοι που υπηρετούν στο σώμα αυτή την στιγμή. Κατά συνέπεια την εργασία 4 Λιμενικών την εκτελούν 3.

Αν και ο αρμόδιος Γ. Γραμματέας κ. Κυριαζόπουλος καταβάλει φιλότιμες προσπάθειες για την επίλυση των κτιριακών ζητημάτων που έχουν προκύψει με τις Λιμενικές Αρχές, εντούτοις υπάρχουν περιπτώσεις που τα πράγματα έχουν φτάσει σε επικίνδυνο σημείο όπως με την περίπτωση του κτηρίου της Λιμενικής Αρχής Κατακόλου που έχει κριθεί ως ετοιμόρροπο και κατεδαφιστέο.

Η Ομοσπονδία μας μέσω της Πρωτοβάθμιας Ένωσής της έχει ενημερώσει σχετικώς τόσο την αρμόδια Υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ αλλά και τον Εισαγγελέα προκειμένου να επιληφθούν.


Απ’ όσο γνωρίζουμε το κυριότερο πρόβλημα που απασχολεί το προσωπικό του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ παραμένει το πρόβλημα των μεταθέσεων. Η σημερινή Κυβέρνηση εξέδωσε ένα Προεδρικό Διάταγμα το 2021 (ΠΔ11/21) το οποίο αποδείχτηκε και στην πράξη ότι ενέτεινε το πρόβλημα. Οι Υπουργοί Ναυτιλίας αλλάζουν αλλά η αναξιοκρατία, το «βίσμα» και οι αδικίες παραμένουν. Έχετε αναδείξει επανειλημμένα το ζήτημα. Έχετε κάνει και προτάσεις, αλλά το Υπουργείο Ναυτιλίας κάνει ότι δεν ακούει. Μάλιστα στην τελευταία ανακοίνωσή σας κάνατε λόγο ακόμη και για ανομία. Σε ποια φάση βρισκόμαστε σήμερα; Πως εκφράζεται αυτό το αδιέξοδο στη ζωή του ίδιου ή της ίδιας της λιμενικού και της οικογένειάς τους;

Τα τελευταία 4 χρόνια το ζήτημα των μεταθέσεων έχει γίνει «viral» αφού για πρώτη φορά στην ιστορία του ΛΣ για ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα δεν έχουν πραγματοποιηθεί τακτικές μεταθέσεις.

Συμπαραστατικά διαπιστώνεται πως η ανεπάρκεια του συστήματος των μεταθέσεων βόλεψε την Ηγεσία του ΥΝΑΝΠ αφού μέσω μίας πρωτόγνωρης διαδικασίας κατάφερε να επιλέξει αυτούς που θα μετακινηθούν στο τόπο επιλογής τους αποσπώντας κάθε 6 μήνες 1500 περίπου στελέχη χωρίς να αξιολογούνται τα αυστηρά κριτήρια που απαιτούνται στις τακτικές μεταθέσεις.

Αφού επί 3 χρόνια ο κ. Υπουργός τροποποίησε πάνω από 6 φορές το σύστημα των μεταθέσεων και κατάφερε να φέρει τα στελέχη στα όρια των αντοχών τους μιας και παραμένουν στα νησιά εγκλωβισμένα για πάνω από 8 και 10 έτη, αποφάσισε παραμονές εκλογών πως χρειάζονται αλλαγές στο ΠΔ των μεταθέσεων. Φυσικά η προεκλογική υπόσχεση δεν έπεισε κανέναν.

Ότι και να πει κάποιος είναι λίγο για την ταλαιπωρία και την απαξίωση που έχουν υποστεί τα στελέχη και οι οικογένειές τους.

2ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών - Οι αντιπρόσωποι των Ενώσεων των Λιμενικών
2ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών – Οι αντιπρόσωποι των Ενώσεων των Λιμενικών

Πως βιώνει το προσωπικό του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ την ακρίβεια, την ενεργειακή φτώχεια, τα υπέρογκα ενοίκια ή τις δόσεις των στεγαστικών και τα προβλήματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και πρόνοιας;

Η αλήθεια είναι πως τα οικονομικά δεδομένα των στελεχών του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ μπορούν να αξιολογηθούν ως ισορροπημένα μόνο στις περιπτώσεις που αυτοί υπηρετούν στον τόπο συμφερόντων τους. Σε διαφορετική περίπτωση τα χρήματα με τα οποία αμειβόμαστε δεν επαρκούν πλέον να καλύψουν τις βασικές λειτουργικές ανάγκες των στελεχών .

Χαρακτηριστική η περίπτωση νέων συναδέλφων Αξιωματικών που κατετάγησαν το τελευταίο χρονικό διάστημα στο Λιμενικό Σώμα προκειμένου να στελεχώσουν ως κυβερνήτες ή μηχανικοί τα πλωτά του Σώματος. Οι περισσότεροι εξ αυτών έχοντας εργασιακή εμπειρία σε φορτηγά πλοία, σε κρουαζιερόπλοια, σε επιβατηγά πλοία των ακτοπλοϊκών γραμμών, όταν διαπίστωσαν το πως θα είναι η καθημερινότητα στη ζωή τους ως υπηρετούντες στο Λιμενικό Σώμα ξεκίνησαν από την πρώτη ημέρα εκπαίδευσης να παραιτούνται ο ένας μετά τον άλλον.

Όταν λοιπόν βλέπεις νέους συναδέλφους να παραιτούνται από την πρώτη κιόλας επαφή με το ΛΣ, αυτό σε προβληματίζει, σε θλίβει και σε στεναχωρεί καθώς διαπιστώνεται πως κάτι δεν πάει καλά.


Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Λιμενικών έχει δείξει από την ίδρυσή της (1/10/2020), σχεδόν 3 χρόνια τώρα, ένα διεκδικητικό χαρακτήρα που είναι εμφανές ότι από την μία πλευρά έχει ενοχλήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας και πολλούς άλλους, ενώ από την άλλη έχει αγκαλιαστεί από το προσωπικό. Περιγράψτε μας τα εμπόδια, τις δυσκολίες μέχρι σήμερα και τη φάση ανάπτυξης στην οποία βρίσκεται τώρα η ΠΟΛ.

Τα σωματεία διαχρονικά αποκτούν δυναμική όταν αποτελούν μέσο έκφρασης των εργαζομένων. Για εμάς ο συνδικαλισμός δεν ήταν κάτι άλλο από την ελεύθερη έκφραση των συναδέλφων η οποία αποτυπώνεται σε διεκδικητικό πλαίσιο μέσω της Ομοσπονδίας μας.

Επειδή στη ζωή όλα για κάποιον λόγο γίνονται, μετά από 3 χρόνια λειτουργίας διαπιστώσαμε πως σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαμε να ταυτιστούμε με την στρατηγική του κ. Πλακιωτάκη στα θέματα του προσωπικού.

Διαφωνήσαμε πολλές φορές μαζί του, αντιδράσαμε στο ΠΔ μεταθέσεων, προσφύγαμε στο ΣτΕ για 2 προεδρικά διατάγματά, καταγγείλαμε ότι αρνητικό και επιζήμιο προέκυψε για τους συναδέλφους και αυτό ο κ. Πλακιωτάκης δεν μας το συγχώρεσε.

Ήθελε τα σωματεία να χρησιμοποιούνται ως μέσο προβολής του πολιτικού του προφίλ, όσοι δεν ακολούθησαν την γραμμή αυτή δεν έγιναν ποτέ τα «αγαπημένα του παιδιά».

Για εμάς αυτό που μετρά είναι οι συνάδελφοι και η συνδικαλιστική μας αξιοπρέπεια. Φτάσαμε μετά από 3 χρόνια τόσο οι συνάδελφοι όσο και όλες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας να εκτιμούν ως ρεαλιστικά τα όσα αναφέρουμε στις τοποθετήσεις μας χωρίς να έχουμε παρωπίδες για τα όσα δυσάρεστα συμβαίνουν δίπλα μας.

Η συμμετοχή των συναδέλφων είναι αυτή που μας δίνει δύναμη και ενέργεια να συνεχίσουμε ενώ η μεγαλύτερη ανταμοιβή για εμάς είναι η ίδρυση των νέων μας σωματείων σε κάθε γωνιά της Ελλάδος.

Πανελλήνια Ομοσπονδία Λιμενικών - ΠΟΛ - Γραμματεία Πλωτών Μέσων Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ

Τελικά το θέμα του συνδικαλισμού στο Λιμενικό Σώμα, αν και έχει πολεμηθεί έντονα, φαίνεται να ωριμάζει, με όλες τις ιδιαιτερότητες του χώρου. Πως αντιμετωπίζουν τις Ενώσεις της ΠΟΛ οι συνάδελφοί σας; Συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων; Φτάνει η φωνή τους στο Αρχηγείο και τον Υπουργό;

Έχουν υπάρξει Υπουργοί και Αρχηγοί στην ιστορία του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ που δεν είχαν καλές σχέσεις με τους συνδικαλιστές, υπήρχαν βέβαια και αυτοί που η συνεργασία της Ηγεσίας με τα σωματεία έφερε θετικά αποτελέσματα για τους Λιμενικούς.

Είναι όμως η πρώτη φορά που ο Υπουργός και ο Αρχηγός επιλέγουν τους συνδικαλιστές που θα συνομιλούν μόνο και μόνο επειδή δεν τους κοντράρουν.

Εμείς δεν ανήκουμε σε αυτούς. Θα εκφράζουμε αυτό που αντιπροσωπεύει τους συνάδελφους αν και η αλήθεια μας πολλές φορές δεν είναι αρεστή …είναι όμως η πραγματικότητα και αυτό με τίποτα δεν αλλάζει.

Γι’ αυτό και οι συνάδελφοι έρχονται κοντά μας και στηρίζουν τα πρωτοβάθμια σωματεία μας.

Εξάλλου η ΠΟΛ ήρθε για να προσφέρει στο συνδικαλιστικό χώρο κάτι διαφορετικό και αυτό δεν επιτυγχάνεται μέσα από μία σχέση αλληλεξάρτησης με τους πολιτικούς προϊσταμένους.

Γραμματεία Γυναικών της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών (ΠΟΛ)
Γραμματεία Γυναικών της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λιμενικών (ΠΟΛ)

Υπάρχουν ζητήματα που θα πρέπει η επόμενη Βουλή να αξιολογήσει ως σημαντικά και επείγοντα για το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος;
  • Σίγουρα ο νέος Υπουργός θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει το σύστημα των μεταθέσεων δημιουργώντας ένα θεσμικό πλαίσιο που θα προκύψει από τη συνεργασία την Ηγεσίας με τους εκπροσώπους των εργαζομένων.
  • Στον ασφαλιστικό τομέα έχουμε ζητήσει την επαναφορά των ποσοστών της αναγνώρισης ετών σπουδών και στρατού στο αρχικό 6,67 % από το 20% που είναι σήμερα. Εναλλακτικά έχουμε προτείνει την επέκταση της μάχιμης πενταετίας στα 7 έτη. Σε αυτή την προοπτική θα πρέπει να υπάρξει σύμπνοια όλων των κομμάτων.
  • Θα πρέπει να ενισχυθεί το Λιμενικό Σώμα με νέα στελέχη. Αυτή τη στιγμή υπολειπόμαστε σχεδόν κατά 2.000. Θα απαιτηθεί παράλληλα ανακατανομή των οργανικών θέσεων και μαζικές προσλήψεις.
  • Θα πρέπει να δοθούν κίνητρα στους υπηρετούντες στα νησιά και στα πληρώματα των σκαφών τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και στην αναγνώριση διπλών ετών στους πλωτατζήδες.
  • Επένδυση στις προσλήψεις μέσω πανελλαδικών εξετάσεων με αύξηση του αριθμού των εισακτέων ( φέτος είχαμε μείωση κατά 40%).
  • Δημιουργία Ακαδημίας του Λιμενικού Σώματος ως ένα όραμα που μάλλον δεν βρήκε υποστηρικτές στην πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ.


Πηγή : Γρ. Τύπου-Μέσων Ενημέρωσης Π.Ο.Λ.

9%20%CE%B5%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82%20trasparent







Νεότερη Παλαιότερη